metoda smart

Metoda SMART w NLP cz. I

Metoda SMART to zapewne jak wiecie ostatni krzyk mody, szczególnie w świecie korporacyjnym. Założenia metody SMART wykorzystano do stworzenia systemu SMART w NLP.  Dzięki NLP otwarta została możliwość lepszych form działania, ponieważ formułowanie celów w NLP opiera się głównie na odczuwaniu wielozmysłowym, dlatego system SMART został poszerzony o zadawanie pytań dotyczących pewnych cech tego celu. Poniżej znajdziecie 7 pytań i wyjaśnienie ich znaczenia w tej metodzie wyznaczania celów:

Forma pozytywna

Pierwsze pytanie jakie należy sobie zadać to czy cel ma formę pozytywną? Co to znaczy?

Najprościej rzecz biorąc musisz sobie odpowiedzieć na dwa pytania: 1. Czego chcesz? 2. Czego chcesz bardziej?.Takie pytania pozwalają sformułować cel, w którym uzyskujemy pożądany wynik. Jeśli już wiesz czego chcesz musisz to umieć od razu sprecyzować co to będzie rozmyte cele typu „chcę ważyć mniej” lub „chcę więcej pieniędzy”. Zdecydowanie od tego lepiej brzmi i bardziej realnie jeśli formułujesz swój cel, konkretnie „chcę ważyć 75kg” lub „chcę zarabiać miesięcznie 5000zł”.

Dlaczego forma pozytywna jest ważna? Umysł nie przyjmuje do wiadomości słowa nie. Dlatego mówienie sobie „nie chcę tych rachunków”, „nie chcę męczyć się dłużej w pracy na etacie” dołuje i to dość konkretnie. Dlatego jeśli tylko zauważysz u siebie taką skłonność to spytaj siebie „czego chcę?”.

Czy wynika to z naszych chęci, czy jest podtrzymywane przez nas i czy znajduje się pod naszą kontrolą?

Dobra tutaj są 3 kwestie. Aczkolwiek są bardzo ważne. Bo jeśli nie zadamy sobie pytań:

  • czy robię to dla siebie, czy kogoś innego?
  • czy wynik zależy wyłącznie ode mnie?

Jeśli chodzi o pierwsze pytanie to generalnie rzecz sprowadza się do motywacji. Jeśli mamy do czynienia z robieniem czegoś dla kogoś innego może okazać się, że cel nagle może stracić sens. Np. „chcę szybko zarobić dużo pieniędzy, żeby mógł kupić mojej kobiecie coś ładnego”, nagle z dnia na dzień coś się rozsypało lub się pokłóciliście po czym cel przestał być istotny. Tak samo jest z celami ogólnymi „odchudzam się bo chcę być zdrowy”, a teraz niech przyzna się każdy przed sobą na którym miejscu w odchudzaniu jest zdrowie? U mnie na pewno nie zajmuje pierwszej trójki (mimo to jest bardzo ważne, ale moja motywacja sprowadza się do innych źródeł). Więc moja rada jest taka bądź szczery przed samym sobą, bo jak sam siebie oszukujesz to nie będziesz w stanie ruszyć dalej.

Drugie pytanie to prowokacja do wzięcia odpowiedzialności za własne życie i zadanie sobie pytania „jeśli to nie zależy tylko ode mnie to co mogę zrobić żeby mieć na to większy wpływ?”. Np. „czuję, że mam nadmiar obowiązków, nikt mi wystarczająco nie pomaga i chcę mieć więcej czasu”, co mogę zrobić? „Porozmawiać z osobami z najbliższego otoczenia, przekazać im część obowiązków i rozliczać z wykonanych zadań”. Pewnie wielu z was w tym momencie mówi no dobra, ale np.  chciałem kiedyś być punktualnie na ważne spotkanie i nagle znalazłem się w środku korka i w efekcie spóźniłem się 30 minut. A teraz spróbuj za sytuację wziąć odpowiedzialność. Po pierwsze mogłeś wyjechać 15 minut wcześniej, po drugie jeśli wiesz, że spotkanie ma się odbyć w centrum miasta o godzinie 9 to powinieneś przewidzieć korki, więc powinieneś albo zadbać o transport, który nie stoi w korkach lub o inną godzinę spotkania (np. 13, która to godzina jest już po szczycie porannym a jeszcze przed szczytem popołudniowym). Nie chodzi oczywiście o to, żebyś zaczął siedzieć i w kącie i płakać że wszystko jest twoją winą, ta świadomość ma pozwolić ci wcześniej przewidzieć pewne problemy żeby móc w miarę szybko je zneutralizować.

Czy plan opisuje strukturę pozyskania dowodów?

Tutaj właśnie jest pytanie o mierzalność celu. I umiejętność stwierdzenia, kiedy cel został osiągnięty. W tym celu stosuje się 3 pytania:

  • Skąd mam wiedzieć, czy udało mi się osiągnąć wyniki?
  • Co zrobię gdy je uzyskam?
  • Co będę widzieć, słyszeć i czuć, kiedy je uzyskam

Dodatkowo, można zanotować co się stanie jeśli nie osiągnę tego celu. Jednak, aby omówić różnicę między muszę mieć, a chcę mieć potrzebuje osobnego postu, a kolejnego pokazanie metody osłabiania przekonań i zaprzeczania własnych myśli.

W każdym bądź razie zadanie sobie tych pytań pozwoli stwierdzić czy cel jest poprawnie sformułowany i czy oczekiwane wyniki są wystarczająco jasne.

Na dziś to tyle, we wtorek druga część wpisu, ponieważ nie chcę żebyście usnęli na klawiaturze :).

A może wy znacie lepszą odmianę SMART dla NLP, albo stosujecie podaną przeze mnie technikę na co dzień? Chętnie poznam wasze doświadczenia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge